در مکتبهای مدیریتی با آزادی عمل گاها مخالف هستند و آن را سبب هرج و مرج و بینظمی در سازمان میدانند، اما باید دانست که آزادی عمل باید در راستای وظایف، مسئولیتهای فرد در سازمان باشد و این موضوع را باید اشاره کرد که اگر بین آزادی عمل و اختیارات سازمانی تعادل برقرار شده و با مسئولیتهای فرد متناسب باشد میتواند موجب خلاقیت، خودشکوفایی، خودکنترلی و استقلال فکر و عمل را به دنبال داشته باشد.
در این راستا هرسی بلانچارد یکی از متخصصین حوزه مدیریت و همکاران وی اعتقاد دارند که خودمختاری یا آزادی عمل با ساختار سازمان مغایرتی ندارد اما باید طوری عمل کرد که مقررات سازمان مانع آن نشود و آن را محدود نکند، بنابراین ساختار باید حالت راهنمایی باشد که افراد را بهتر به مقصد برساند.
در بحث توانمندسازی، ساختار سازمانی میتواند مقصد و شکل متفاوتی داشته باشد زیرا که در ساختار سازمان قوانین و مقررات، بایدها و نبایدهای کاری را تعیین میکند و افراد در آن با استقلال و آزادی عمل کار کرده و از آن آگاه هستند و بنابراین در فرایند توانمندسازی هدف از ساختارها مطلع کردن کارکنان از حوزه عملکردی آنان است.
هرسی بلانچارد هدف از تعيين حريم و حدود آن (ساختار سازمان) را انديشيدن به كارهايي كه افراد بايد انجام دهند، رفع ابهام از آنها و آزاد گذاردن (آزادی عمل) افراد به استفاده از استعداد و تواناييهاي خود براي رسيدن به هدف میداند.
بلانچارد و همكارانش در خصوص آزادی عمل و سلسله مراتب بیان مینمایند که:...
برای مشاهده ی ادامه ی مطلب روی لینک زیر کلیک نمایید
برچسبها: سلسله مراتب در سازمان , مطالب مدیریتی , سازمان , پدیده تبار خالق و نخستین برگزار کننده سمیتئاتر ...
ما را در سایت خالق و نخستین برگزار کننده سمیتئاتر دنبال میکنید
برچسب: آزادی,مقابل,سلسله,مراتب,سازمان, نویسنده: بازدید: 141 تاريخ: دوشنبه 6 شهريور 1396 ساعت: 0:14